Case 3: Sanering
[ Home ]

 

Situering

Een nieuwe elektriciteitscentrale wordt gebouwd. Tijdens een vroege fase van het ontwerp wordt het aspect geluid bestudeerd. Vele maatregelen zijn mogelijk en noodzakelijk om de specifieke immissie in de omgeving beneden de VLAREM II grenswaarde te houden.

Werking

Onderstaande figuur geeft de installatie schematisch weer.

overzicht.gif (134104 bytes)

Beschrijving:

In de STEG (stoom en gas) centrale wordt elektriciteit opgewekt door een alternator aangedreven door een gasturbine en door een alternator aangedreven door een stoomturbine. In de gasturbine wordt aardgas verbrand na vermenging met lucht, die uit de omgeving aangezogen wordt. De gasturbine is qua werking vergelijkbaar met een grote vliegtuigmotor. De draaiende turbine drijft een alternator aan, die elektriciteit bij lage spanning genereert. Deze laagspanning wordt door een transformator opgetransformeerd en aan het hoogspanningsnet toegevoegd.

De uitlaatgassen van de gasturbine zijn zeer heet. Het is economisch niet verantwoord deze warmte zomaar in de atmosfeer te lozen, tenzij bij bijzondere omstandigheden (dan wordt de bypass (7) gebruikt). De warme verbrandingslucht wordt daarom door een enorme ketel gestuurd waar hij water opwarmt, omzet in stoom en deze stoom nog wat oververhit. De stoom wordt gebruikt om een stoomturbine (15 en 16) aan te drijven. Deze turbine drijft op haar beurt een alternator aan. De stoom aan de uitlaat van de gasturbine moet terug gecondenseerd worden tot water, dat vervolgens in gesloten kring terug naar de ketel gepompt wordt. Dit gebeurt in een enorme koelradiator (vergelijkbaar met de radiator in een auto, maar horizontaal geplaatst en zo groot als een voetbalveld)  waaronder ventilatoren geplaatst zijn, die voor de aanvoer van koude lucht zorgen.

Met dit gecombineerde systeem kan een energie-rendement van meer dan 50% gehaald worden wat zeer goed is voor een elektriciteitscentrale.

geluidsbronnen

De voorgestelde installatie bevat vele belangrijke geluidsbronnen:

De vergelijking tussen gasturbine en vliegtuigmotor gaat ook op voor wat de geluidsprductie betreft. Het geluid komt naar buiten via de luchtaanzuiging, via de wanden van de turbine en via het rookgaskanaal.
De stoomturbine is eveneens een zeer belangrijke geluidsbron. Geluid komt voornamelijk via de wanden en via de stoomuitlaat naar buiten. Dit laatste is echter iets minder kritisch dan bij de gasturbine aangezien de stoom nooit in de omgeving terecht zal komen.
De draaiende alternatoren zijn belangrijke bronnen van geluid.
Door de hoge magnetische krachten ontstaat ook in de transformatoren geluid. Het geluidsvermogenniveau is wel veel lager dan voor de vorige geluidsbronnen, maar het geluid heeft typische tonale componenten bij veelvouden van 100 Hz.
De grote oppervlakte onder de condensor (19) kunnen door hun afmetingen en aantal samen een belangrijke geluidsbron vormen.
Tenslotte omvat de installatie nog talrijke pompen voor water, koelolie,... en een aantal bijkomende ventilatoren voor diverse doeleinden. Op zich zijn dit allemaal minder belangrijke geluidsbronnen, maar samen is hun geluidsvermogenniveau zeker zo hoog als dit van de grote bronnen.

ico_opdracht.jpg (925 bytes)

opdracht

Denk eens na over de mogelijkheden om de geluidsemissie in de richting van de nabijgelegen woonzones zo veel mogelijk te beperken en maak er een lijstje van.

Bekijk je deze gevalstudie vooraleer je de cursus bestudeerd hebt, dan zou je toch minstens enkele mogelijkheden kwalitatief moeten kunnen omschrijven op basis van je ervaringen uit het dagelijkse leven.
Bekijk je deze gevalstudie opnieuw nadat je de thematische hoofdstukken bestudeerd hebt, dan moet je heel veel mogelijkheden zien.

 

klik_ico_oog.jpg (1012 bytes)

Vervolgens kan je eens een kijkje nemen op de exploitatie zoals die uiteindelijk gebouwd werd. Diverse maatregelen worden daar audiovisueel geillustreerd. Misschien moet je hierbij nu en dan eens terugkijken naar de thematische hoofdstukken om de implementatie van verschillende saneringsmaatregelen optimaal te kunnen apprecieren.

© INTEC, Universiteit Gent

 

Home Vorige

logoRUG.gif (1997 bytes)

auteur: Dick.Botteldooren@intec.ugent.be, Pieter.Vandaele@intec.ugent.be

gewijzigd op 30/11/99