Beschrijving:
In de STEG (stoom en gas) centrale wordt elektriciteit opgewekt door een alternator
aangedreven door een gasturbine en door een alternator aangedreven door een stoomturbine.
In de gasturbine wordt aardgas verbrand na vermenging met lucht, die uit de omgeving
aangezogen wordt. De gasturbine is qua werking vergelijkbaar met een grote vliegtuigmotor.
De draaiende turbine drijft een alternator aan, die elektriciteit bij lage spanning
genereert. Deze laagspanning wordt door een transformator opgetransformeerd en aan het
hoogspanningsnet toegevoegd.
De uitlaatgassen van de gasturbine zijn zeer heet. Het is economisch niet verantwoord
deze warmte zomaar in de atmosfeer te lozen, tenzij bij bijzondere omstandigheden (dan
wordt de bypass (7) gebruikt). De warme verbrandingslucht wordt daarom door een enorme
ketel gestuurd waar hij water opwarmt, omzet in stoom en deze stoom nog wat oververhit. De
stoom wordt gebruikt om een stoomturbine (15 en 16) aan te drijven. Deze turbine drijft op
haar beurt een alternator aan. De stoom aan de uitlaat van de gasturbine moet terug
gecondenseerd worden tot water, dat vervolgens in gesloten kring terug naar de ketel
gepompt wordt. Dit gebeurt in een enorme koelradiator (vergelijkbaar met de radiator in
een auto, maar horizontaal geplaatst en zo groot als een voetbalveld) waaronder
ventilatoren geplaatst zijn, die voor de aanvoer van koude lucht zorgen.
Met dit gecombineerde systeem kan een energie-rendement van meer dan 50% gehaald worden
wat zeer goed is voor een elektriciteitscentrale.
geluidsbronnen
De voorgestelde installatie bevat vele belangrijke geluidsbronnen:
| De vergelijking tussen gasturbine en vliegtuigmotor gaat ook op voor wat de
geluidsprductie betreft. Het geluid komt naar buiten via de luchtaanzuiging, via de wanden
van de turbine en via het rookgaskanaal. |
| De stoomturbine is eveneens een zeer belangrijke geluidsbron. Geluid komt voornamelijk
via de wanden en via de stoomuitlaat naar buiten. Dit laatste is echter iets minder
kritisch dan bij de gasturbine aangezien de stoom nooit in de omgeving terecht zal komen. |
| De draaiende alternatoren zijn belangrijke bronnen van geluid. |
| Door de hoge magnetische krachten ontstaat ook in de transformatoren geluid. Het
geluidsvermogenniveau is wel veel lager dan voor de vorige geluidsbronnen, maar het geluid
heeft typische tonale componenten bij veelvouden van 100 Hz. |
| De grote oppervlakte onder de condensor (19) kunnen door hun afmetingen en aantal samen
een belangrijke geluidsbron vormen. |
| Tenslotte omvat de installatie nog talrijke pompen voor water, koelolie,... en een
aantal bijkomende ventilatoren voor diverse doeleinden. Op zich zijn dit allemaal minder
belangrijke geluidsbronnen, maar samen is hun geluidsvermogenniveau zeker zo hoog als dit
van de grote bronnen. |