|
|
Op de figuur hieronder zie je een hydraulisch systeem, waarbij het
bedieningsbord vast is bevestigd aan het systeem. Het grote oppervlak van dat bord
veroorzaakt veel lawaai. |
|
Het bedieningsbord is nu ontkoppeld van het systeem : het totale trillende
oppervlak verkleint en het lawaai vermindert. |
|
|
|
|
 | Door de lagere gevoeligheid van het menselijk oor voor lage frequenties, draagt een verlaging
van de frequentie van de trillingen bij tot lawaaibeheersing : indien het
mogelijk is de cyclische snelheid van een trilling te verlagen, nemen we een duidelijke
vermindering van het lawaai waar door toedoen van het gewijzigde geluidkarakter, ook al
blijft de geproduceerde geluidenergie onveranderd. |
|
|
|
De dieselmotor van het hieronder afgebeelde schip werkt aan 125
toeren/min. De schroef is er rechtstreeks aan bevestigd. Het lawaai van de schroef is erg
storend voor de bemanning. |
|
Een tandwielkast is nu geplaatst tussen dieselmotor en schroef. De schroef
is groter om de stuwkracht te behouden, maar draait nu aan 75 toeren/min : het lawaai is
verschoven naar een lagere, minder storende frequentie. |
|
|
|
|
 | Bij machines waar impact aanwezig is (kleppen, tandwielen, ...) kan een aanzienlijke
verbetering bekomen worden door metaal op metaal contacten te elimineren (bv. bekleding
met een slijtvaste kunststoflaag). Aan fabricage-toleranties moet veel aandacht besteed
worden : door slecht passende onderdelen (bv. oppervlaktefouten bij lagers) kan impact en
dus lawaai ontstaan. |
|
|