Draaiboek discussie

[ Discussie | Overzicht | Zoeken | E-mail opsturen | Antwoorden ]

Re: voorstel didactische aanpak op basis van klantgerichtheid

Category: didactische afspraken
From: Dick Botteldooren
Date: 1/30/98
Time: 11:29:52 AM
Remote Name: 157.193.46.19

Comments

Enkele bedenkingen bij het voorstel van Raoul Meuldermans. In grote lijnen kan ik het voorstel wel volgen, zeker voor wat betreft de nood aan verschillende niveaus van detail. Met het klantgericht zijn heb ik meer moeite. We moeten volgens mij een duidelijk onderscheid blijven maken tussen de verzameling van basismateriaal (het museum) en de cursussen, die rond dit materiaal voor een bepaalde doelgroep ontwikkeld worden (de gidsen).

Ook voor het basismateriaal lijkt het mij zinvol dat verschillende niveaus gebruikt worden waar nodig (bv."inleiding tot", "grondige studie", "gespecialiseerde studie"). Hiervoor zou een gestandaardiseerd label bedacht kunnen worden. Het zal echter duidelijk zijn dat niet op elk niveau van abstractie in een hierarchisch opgebouwde informatiestructuur de drie niveaus ingevuld zullen worden.

Voor wat de gids betreft. Elke lesgever beslist, rekening houdend met zijn doelgroep, welk niveau van kennis uit de poel van informatie het best aansluit bij zijn doelstellingen. Daarbij kan hij de mogelijkheid voorzien dat de geinteresseerde student naar een meer gedetailleerd niveau overstapt (voor een bepaalde topic). De klantgerichtheid is in deze visie de zaak van de gids, de lesgever. Persoonlijk heb ik de indruk dat in onderwijsomgeving de klant ons weinig kan vertellen over zijn noden. Er is een behoorlijk niveau van kennis en ervaring nodig vooraleer iemand duidelijk kan stellen wat de essentie van een vakgebied is en wat de essentiële vaardigheden in een bepaald beroep zijn. Deze kennis en ervaring is niet bij de student aanwezig.

Met vriendelijke groeten.

Last changed: October 17, 2000