Draaiboek discussie

[ Discussie | Overzicht | Zoeken | E-mail opsturen | Antwoorden ]

Re: voorstel didactische aanpak op basis van klantgerichtheid

Category: didactische afspraken
From: John De Poorter
Date: 1/30/98
Time: 11:31:44 AM
Remote Name: 157.193.46.19

Comments

Enkele bedenkingen bij het voorstel Raoul en het antwoord van Dick :

1. Ik heb geen probleem met het concept van de klantgerichtheid, alleen wie zijn eigenlijk de klanten? Enerzijds zijn er de studenten die op zoek zijn naar kennis via zelfstudiepakketten, anderzijds zijn er de docenten die zichzelf een aantal didactische doelstellingen hebben vooropgesteld en daarvoor didactisch materiaal nodig hebben. Aan deze tweeledigheid kan men direct een paar vragen koppelen : Kan men beide klanten in eenzelfde pakket bevredigen ? Moeten we de nadruk leggen op 1 van de klanten of moet het basispakket bestaan uit de gemeenschappelijke delen voor beide klanten en moet men via een twee aparte bovenliggende lagen de beide verschillende groepen zien aan te spreken. Ik probeer mijn visie op deze vragen in de volgende punten wat te verduidelijken.

2. Het ideaalbeeld van de student die uit zichzelf op zoek is naar kennis, en daarvoor zelfstandig moet navigeren doorheen zelfstudiepakketten, is naar mijn bescheiden mening op dit moment een fictie. Studenten willen diploma's, ze willen slagen voor examens, ze willen exact weten wat zij daarvoor moeten kennen. Pas op, ik sta achter het ideaalbeeld, maar om dat te verwezenlijken moeten we de aanpak van onze cursussen drastisch veranderen in die zin dat onze lessen voornamelijk moeten bestaan uit enerzijds het aanleren van hoe studenten zelfstandig moeten leren en anderzijds deze studenten zo enthousiast te maken zodat ze effectief ook dingen leren (dit is niet gelijk aan eens snel voor het examen de cursus doornemen om een 12 uit de brand te slepen).

3. Het ideaalbeeld van de student komt in een iets grotere mate voor bij de navorming. Voornamelijk omdat deze studenten de stof benaderen vanuit concrete en eigen probleemstellingen.

4. Puntje 2. en 3. om te zeggen dat ik denk dat het uitgangspunt van ons pakket niet de studenten moeten zijn, maar de docenten (en het liefst diegenen die het ideaalbeeld van de studenten nastreven). Met andere woorden de onderdelen uit het pakket zouden kunnen bestaan uit de concrete doelstellingen van een docent. Deze doelstellingen moeten de vaardigheden bevatten die bepaalde doelgroepen moeten bezitten. Naar mijn mening ligt op dit niveau, het aanleren van vaardigheden, de meerwaarde van multimedia.

5. De onderverdeling in quick, standaardcursus en ad fundum lijkt mij niet fundamenteel vanuit het standpunt van de docent. In die zin dat deze onderverdeling afhangt van de beoogde doelgroep.

6. Ik denk dat een opbouw op basis van doelstellingen (vaardigheden) niet in strijd is met een latere uitbouw naar zelfstudiepakketten. Een student kan veel beter beslissen of hij iets al dan niet doorneemt indien de vooropgestelde doelstelling van een onderdeel overeenkomt met zijn eigen doelstellingen.

7. Ik weet niet zeker of alle kennis op te splitsen is in doelstellingen en vaardigheden. Ik vermoed dat er tot op een zeker niveau ook een thematische onderverdeling moet zijn (bv. tot het niveau 'spectrale analyse'. Het geheel daaronder kan vermoedelijk wel via doelstellingen worden opgesplitst.)

Met vriendelijke en didactische groeten

Last changed: October 17, 2000