Doelstelling

Hoger ]

 

Positionering van "Ontwerpproject Elektrotechniek" in de opleiding

Het verwerven van complexe vaardigheden als ontwerpen is geen eenvoudige zaak. Onderwijskundig visualiseert men dit proces als een spiraalvormige beweging. Initieel worden een groot aantal kleinere deelaspectenen en deelproblemen opgelost. Naarmate men verder op de spiraal beweegt (naar het centrum toe) worden minder, doch grotere en complexere problemen bestudeerd. In de opleiding elektrotechniek kan je duidelijk dit model terugvinden. In de eerste jaren van de opleiding wordt je als student geconfronteerd met een groot aantal duidelijk gedefinieerde en 'eenvoudig' op te lossen oefeningen en practica. Later worden in een aantal vakken meer uitgebreide en minder afgelijnde projecten opgegeven. Dit opleidingsonderdeel gaat nog een stap verder in die zin dat hier typisch vakoverschreidende projecten worden aangeboden. Voor het uitwerken ervan zijn kennis en vaardigheden uit verschillende vakken noodzakelijk. Het is uiteraard de bedoeling dat door dit verwerken dieper inzicht verkregen wordt.

Relatie tot het afstudeerwerk

Doordat verschillende lesgevers bij dit opleidingsonderdeel betrokken zijn en op verschillende laboratoria gewerkt wordt, zou wel eens de indruk kunnen ontstaan dat dit een mini-thesis is. Er zijn echter belangrijke verschillen:

  1. De nadruk ligt hier op groepswerk en het aanbrengen van vaardigheden die dit ondersteunen. Opdelen van complexe problemen, opstellen van specificaties, genereren en ontwikkelen van ideeën in groep, ...
  2. De onderzoekscomponent die in het afstudeerwerk zeer belangrijk is, ontbreekt hier grotendeels.
  3.  

Didactische achtergrond

Voor de onderwijs-fundamentalisten onder ons: we proberen hier een aantal concepten uit de sociaal constructivistische onderwijstheorie te introduceren.

 

Hoger

Vragen ivm deze site? Mail Pieter.Vandaele@ugent.be
laatste wijzigingen 13-04-2001