didactische relevantie stijlafspraken

Vorige Home Hoger Volgende

 

Hier wensen we de didactische relevantie van de stijlafspraken uit het draaiboek nader te beschouwen. Op het eerste zicht lijken deze stijlafspraken geen didactisch nut te hebben. Toch is dit een misvatting. Net zoals dat in traditionele lessen het geval is, heeft de stijl toch heel wat invloed op de kwaliteit van de les of van het leermateriaal. Dit is gemakkelijk in te zien als we denken aan het grote belang van bijvoorbeeld een overzichtelijk bordschema. Als we dit transfereren naar leeromgevingen op het internet, dan kunnen we stellen dat het didactisch belang van stijlafspraken bij de uitbouw van webpagina's niet te onderschatten is. Vanuit dit perspectief zijn ook de stijlafspraken uit het draaiboek gegroeid: namelijk vanuit de didactische behoefte om een overzichtelijke structuur te creëeren.

Hierbij denken we onmiddellijk aan de volgende voorbeelden:

de lijst met de gebruikte symbolen: voor studenten is eenheid in notaties toch wel van belang. Zeker als ze voor het eerst met de leerstof in contact komen, kunnen onconsequente notaties onnodige verwarring stichten.
de pagina-opbouw met 2 kolommen: in de linkerkolom wordt gewerkt met iconen om een structurerend effect te verkrijgen. Op die manier kan gemakkelijk iets terug gevonden worden. Op die manier wordt tegemoet gekomen aan studenten met een sterk visueel geheugen.
de uitleg- en antwoordvensters: die ook bijdragen tot de overzichtelijkheid van de pagina's, doordat de tekst veel compacter gemaakt kan worden.

en ongetwijfeld zijn er nog meer.

 

Problemen en vragen over deze WWW-pagina's? Mail naar [Pieter.Vandaele@intec.ugent.be]