evaluatie

Vorige Home Hoger

 

We bespreken eerst kort een model voor didactisch handelen.

Bij het bepalen van de doelstellingen (dit omvat een gecombineerde weergave van de leerinhoud en het gedragsniveau dat de student moet bereiken) wordt tevens een planning opgesteld om de doelstellingen in de praktijk waar te kunnen bereiken. De doelstellingen en planning beïnvloeden het leer- en vormingsproces en de evaluatie. De evaluatie is bedoeld als controle voor het leer- en vormingsproces en de daarmee samenhangende doelbepaling en planning. Bij de evaluatie wordt gecontroleerd of de leerdoelen effectief bereikt werden. Indien dit niet het geval is, is terugkoppeling naar het leer- en vormingsproces noodzakelijk.

Dit alles wordt schematisch als volgt weergegeven:

didact_schema.jpg (11895 bytes)

Ons bewust zijnde van het belang van een goed uitgebouwde evaluatie worden de volgende afspraken gemaakt.

De uitgebouwde leeromgevingen worden vooraleer ze aangeboden aan de studenten worden, gereviewd door de projectpartners. Aangezien dit plaatsvind voor het leer- en vormingsproces, kan dit schijnbaar niet gebeuren vanuit de ervaringen opgedaan in het leer- en vormingsproces. We kunnen hier spreken van "pre-evaluatie". Rekening houdend met het feit dat de projectpartners allen jarenlange ervaring hebben in het lesgeven, kunnen ze vanuit die ervaring toch al problemen die zich zouden kunnen voordoen, voorzien, zodat we het reviewen als wezenlijk onderdeel van de evaluatie kunnen beschouwen.
Tenslotte zullen de pagina's na gebruik in de les ook nog aangepast en geoptimaliseerd worden.
Er is ook een grondige didactische evaluatie gepland die gecoördineerd wordt door de experten ter zake van het DLO. Er zal onder andere worden onderzocht hoe de studenten de nieuwe leermedia ervaren, of zij het beter vinden en de leerinhoud beter begrijpen.
 

Problemen en vragen over deze WWW-pagina's? Mail naar [Pieter.Vandaele@intec.ugent.be]