Bij het maken van een thematische eenheid houden we rekening met feit dat de
thematische eenheid door verschillende doelgroepen met hun eigen specifieke doelstellingen
gebruikt moeten kunnen worden. Om daaraan tegemoet te komen werken we met drie niveau's.
niveau 1
De inhoud hier is eerder algemeen en beschrijvend. De algemene doelstelling van
pagina's van niveau 1 is dat de studenten de betekenis van een term kennen, dat ze een
concept begrijpen, dat ze weten waar ze de begrippen moeten situeren, dat ze eventueel
enkele praktijkvoorbeelden kunnen geven. In pagina's van niveau 1 zullen bijgevolg geen
wiskundige formules of alleen enkele elementaire formules voorkomen.
bv.: bij reverberatie: de student weet wat daaronder verstaan wordt en kan daar wat
uitleg rond geven
niveau 2
De inhoud van pagina's van niveau 2 situeert zich eerder op het niveau van begrijpen en
kunnen toepassen. Hier kunnen wel al formules voorkomen, maar nog weinig of geen
afleidingen. De student moet na het verwerken van deze pagina's kunnen aangeven welke
formule hij in de praktijk voor een bepaald probleem zou gebruiken en moet ze ook juist
kunnen interpreteren zodat hij een reëel akoestisch probleem kan oplossen.
bv.: bij reverberatie: de student moet weten welke maatregelen hij kan nemen om de
nagalmtijd van een ruimte aan te passen en moet in staat zijn de hiertoe noodzakelijke
absorptie te berekenen.
niveau 3
De inhoud hier kan misschien vergeleken worden met de 'kleine lettertjes' die je in
bepaalde handboeken terugvind, waar je interessante aanvullingen kan vinden voor 'wie wat
meer wil'. Hier kan ook dieper ingegaan worden op de beperkingen van een theorie. Daarvoor
zal het dan bijvoorbeeld nodig zijn om formules af te leiden zodat duidelijk wordt waar
men bepaalde verwaarlozingen doorvoerde en wat dus de beperkingen van de theorie zijn. De
doelstelling is de student in staat stellen onderzoek en ontwikkelijk op dit vlak te
starten en aldus tot verbeteringen aan of uitbreidingen op de theorie voor te stellen.