grootte van de atomen

Vorige Home Hoger Volgende

 

Wanneer we een atoom maken moeten we, om de grootte daarvan te bepalen, rekening houden met de volgende aspecten:

de multifunctionaliteit van het atoom
aandacht bij het surfen het internet
inhoud van het atoom

 

De multifunctionaliteit van het atoom

Omdat het de bedoeling is om een 'poel' aan leermateriaal op te bouwen waaruit de docent kan putten om een leerpad of cursus op te stellen specifiek voor zijn doelgroep, mogen de atomen niet te veel informatie bevatten. Immers, hoe minder informatie een atoom bevat hoe meer combinaties er kunnen gemaakt worden. We moeten de leerinhoud dus ontleden in zijn "essentiële elementen" (Daaronder verstaan kleine leerstofeenheden die logisch gezien niet kunnen gescheiden worden.) en het aantal "essentiële elementen" per atoom beperken.  

 

Aandacht bij het surfen op het internet

Bij het lesgeven moet men er rekening mee houden dat de concentratie niet de hele tijd even hoog zijn. De aandacht verslapt. Men kan het rendement wel  enigszins op peil houden door bepaalde rustpauzes in te lassen: een mop, een schema op het bord, een prent, ... Dit wordt geïllustreerd aan de hand van de volgende figuur:

concentratie.jpg (5012 bytes)

Rekening houdend met dat gegeven kunnen we ook stellen dat bij het 'doorlopen van het museum' de aandacht zal verslappen en dat we moeten manieren zoeken om rustpauzes in te lassen. Het ligt voor de hand dat ellenlange pagina's waar men veel verticaal moet scrollen, niet bevorderlijk zijn om de aandacht op peil te houden. Daarom opteren we voor eerder korte pagina's. Bij een nieuwe pagina begint men met frisse moed opnieuw de inhoud te doorlopen. Om de analogie met de praktijk van het lesgeven volledig te maken: het oproepen van de nieuwe pagina is een 'soort rustpauze', waarna men met hernieuwde aandacht verder  gaat.

 

Inhoud van het atoom

Het spreekt vanzelf dat we bij het opsplitsen van de leerinhoud in zijn essentiële elementen in de eerste plaats rekening moet houden met de inhoud. Je kan niet overdrijven in die opsplitsing anders leidt dat alleen nog maar tot een versnippering van de inhoud.

 

Conclusie

Rekening houdend met de voorgaande bedenking, opteren we voor eerder kortere atomen, waarin niet te veel essentiële elementen mogen opgenomen worden. Op "Niet te veel essentiële elementen" kunnen we geen aantal plakken omdat dit sterk afhankelijk is van de lengte van de essentiële elementen zelf en we ook nog moeten rekening houden met de moeilijkheidsgraad van de essentiële elementen.

 

 

Problemen en vragen over deze WWW-pagina's? Mail naar [Pieter.Vandaele@intec.ugent.be]