| |
Algemene informatie
Elk thematisch onderdeel bevat vier standaard files met algemene informatie met
betrekking tot de thematische eenheid.
 | voorkennis.htm
|
De vereiste voorkennis binnen de thematische eenheid.
 | index.htm
|
Overzicht van de html-files in de directory met een korte beschrijving van de
doelstellingen van elk onderdeel. Dit overzicht is voornamelijk bedoeld voor de lesgevers
die aan de hand van dit overzicht gemakkelijk de html-files kunnen terug vinden die ze
wensen te gebruiken voor hun lessen in een bepaalde doelgroep.
 | tree.htm
|
Een inhoudstafel van de thematische eenheid onder de vorm van een "windows
explorer-like" directory structuur. Deze inhoudstafel is bedoeld voor bezoekers van
het museum die een thematische eenheid willen doorlopen. Het overzicht is daartoe niet zo
geschikt omdat het daar niet de bedoeling is een inhoudelijk logische rondleiding te
voorzien. De inhoudstafel verschijnt in het linkerframe van het grondplan van het
wetenschapsmuseum als men in deze overkoepelende inhoudstafel bij een topic op
"inhoud" klikt.
 | auteurs.htm
|
Een lijst van auteurs en reviewers van de eenheid.
Inhoud
Verder moet telkens overwogen worden of het nuttig is om volgende files deel te laten
uitmaken van de thematische eenheid.
 | een instap
|
Hier wordt een algemene inleiding op de thematische eenheid gegeven. Dit kan gebeuren
onder de vorm van een probleemstelling, een praktische toepassing,... zodat de intrinsieke
motivatie van de student om de leerstof te bestuderen bevorderd wordt. Indien er voor de
thematische eenheid algemene doelstellingen zijn die doelgroeponafhankelijk zijn, dan
kunnen die hier eventueel ook opgenomen worden. In de mate van het mogelijke en van de
relevantie kan zo'n instap ook in het begin van een atoom opgenomen worden. Met deze
'instap-pagina' proberen we tegemoet te komen aan het motivatieprincipe.
 | een overzicht van definities
|
Per thematische eenheid is het ook nuttig om een 'naslagwerk' op te bouwen met de
definities van nieuwe begrippen, grootheden,... Er zijn twee mogelijkheden:
- De definities worden opgenomen in een tabel met 2 kolommen. In de eerste komt het nieuwe
begrip, in de tweede de uitleg of omschrijving van het nieuwe begrip en het niveau van de
pagina waarop de definitie voorkomt.
- We maken een lijst van links met de nieuw gedefinieerde termen of andere termen die
verwijzen naar popups. Het nadeel is dan dat die lijst niet kan afgeprint worden. Toch
opteren we voor de laatste mogelijkheid met het oog op uitbreiding voor de gids. Een tabel
kan niet dynamisch gemaakt worden, met de popups zou het echter mogelijk kunnen zijn om
een dynamische lijst, afhankelijk van de doelgroep te construeren.
 | illustraties
|
Een van de vele belangrijke principes bij het lesgeven is het aanschouwelijkheidsprincipe.
Dit principe kan het best omschreven worden met het spreekwoord "één beeld zegt
meer dan duizend woorden". Hoewel we ons bij illustraties uiteraard niet tot beelden
mogen beperken. Zeker bij onderwijs in de akoestiek is het van fundamenteel belang om ook
auditieve illustraties te gebruiken bij het lesgeven. Bij gebrek aan dergelijke
illustraties is het voor de student soms gewoon onmogelijk om een diep doorzicht in
de materie te krijgen, omdat woorden vaak te kort schieten om de waarnemingen exact
te beschrijven. Het is dus noodzakelijk om hier optimaal gebruik te maken van de
mogelijkheden die I.T. creëert, om op die manier de meerwaarde van leermateriaal op
internet of CD-rom ten opzichte van gedrukt leermateriaal ten overvloede te bevestigen. In
dit verband moet wel telkens de bedenking gemaakt worden of er een aparte pagina met
audiovisuele illustraties gemaakt moet worden of, of het niet nuttiger is de
illustraties te integreren in de tekst. Ook technische aspecten, zoals de snelheid van
opladen, kunnen die keuze beïnvloeden. We willen nog opmerken dat illustraties optimaal
gekozen moeten zijn om het besproken principe te verduidelijken, ze hoeven niet uit de
praktijk te komen, maar kunnen ook synthetisch samengesteld zijn. Dit in tegenstelling met
voorbeelden en toepassingen.
 | voorbeelden en toepassingen
|
Dat het geleerde met voorbeelden uit de praktijk geïllustreerd moet worden spreekt
natuurlijk vanzelf. Dit kunnen eventueel dezelfde voorbeelden zijn als uit de instap, maar
terwijl de voorbeelden daar louter beschrijvend waren, kunnen die hier verder uitgewerkt
worden. Hier kan dieper ingegaan worden op de achtergronden van de voorbeelden, het
verband met de theorie... Het spreekt vanzelf dat deze voorbeelden van groot belang zijn
in verband met het motivatieprincipe.
 | experimenteerruimte
|
In deze pagina's ligt de nadruk op de interactiviteit. Hier kan de student
zelf iets uitproberen, zelf experimenteren. Wellicht wordt dit het best ingevuld met
java-applets waarin de student parameters kan wijzigen om zo hun effect te bestuderen. Op
die manier is het mogelijk om de student zelf iets te laten ontdekken, in plaats van het
hem gewoon te moeten voorschotelen zodat hij het geleerde veel langer en grondiger
onthoudt. Vermoedelijk zal voor veel studenten het nut van een bepaalde berekeningen pas
hier echt duidelijk worden. Volg deze link
voor een voorbeeld van zo'n experimenteerruimte.
 | zelftoets
|
Hier krijgt de student de kans om zichzelf te evalueren. Bij een evaluatie gaat men na
in hoeverre de vooropgestelde doelstellingen bereikt zijn. Vermits het de bedoeling is dat
het leermateriaal uit de thematische eenheid door verschillende doelgroepen met
verschillende doelstellingen gebruikt kan worden, zal ook hier een zekere opsplitsing zich
opdringen. De meest voor de hand liggende structuur is natuurlijk om op te splitsen
volgens de drie niveau's van diepgang, maar misschien zal
deze opsplitsing niet altijd voldoende zijn. Als deze opsplitsing niet haalbaar is kan er
ook op de volgende manier gewerkt worden. Een zelftoets per pagina (alleen indien dat
nuttig is natuurlijk) en globalere zelftoetsen die meerdere pagina's beslaan.
Mogelijkheden om de zelftoets concreet in te vullen zijn: oefeningen of vragen waarvan het
antwoord in een popup verborgen zit, multiplechoice tests die met een javascript (zie o.a.
http://www.javascripts.com) kunnen gerealiseerd
worden, studeeropdrachten (b.v.: maak een schematisch overzicht van wat je leerde) ...
 | studeerrichtlijnen
Het kan ook nuttig zijn om de student duidelijk te maken hoe hij bepaalde stukken
leerstof kan verwerken, inoefenen, instuderen. In de linkerkolom kan ook een icoon
voorzien worden die verwijst naar een studeeraanwijzing bij een bepaald stuk.
|
|