onderdelen

Home Hoger Volgende

 

Algemene informatie

Elk thematisch onderdeel bevat vier standaard files met algemene informatie met betrekking tot de thematische eenheid.

voorkennis.htm

De vereiste voorkennis binnen de thematische eenheid.

index.htm

Overzicht van de html-files in de directory met een korte beschrijving van de doelstellingen van elk onderdeel. Dit overzicht is voornamelijk bedoeld voor de lesgevers die aan de hand van dit overzicht gemakkelijk de html-files kunnen terug vinden die ze wensen te gebruiken voor hun lessen in een bepaalde doelgroep.

tree.htm

Een inhoudstafel van de thematische eenheid onder de vorm van een "windows explorer-like" directory structuur. Deze inhoudstafel is bedoeld voor bezoekers van het museum die een thematische eenheid willen doorlopen. Het overzicht is daartoe niet zo geschikt omdat het daar niet de bedoeling is een inhoudelijk logische rondleiding te voorzien. De inhoudstafel verschijnt in het linkerframe van het grondplan van het wetenschapsmuseum als men in deze overkoepelende inhoudstafel bij een topic op "inhoud" klikt.

auteurs.htm

Een lijst van auteurs en reviewers van de eenheid.

 

Inhoud

Verder moet telkens overwogen worden of het nuttig is om volgende files deel te laten uitmaken van de thematische eenheid.

een instap

Hier wordt een algemene inleiding op de thematische eenheid gegeven. Dit kan gebeuren onder de vorm van een probleemstelling, een praktische toepassing,... zodat de intrinsieke motivatie van de student om de leerstof te bestuderen bevorderd wordt. Indien er voor de thematische eenheid algemene doelstellingen zijn die doelgroeponafhankelijk zijn, dan kunnen die hier eventueel ook opgenomen worden. In de mate van het mogelijke en van de relevantie kan zo'n instap ook in het begin van een atoom opgenomen worden. Met deze 'instap-pagina' proberen we tegemoet te komen aan het motivatieprincipe.

een overzicht van definities

Per thematische eenheid is het ook nuttig om een 'naslagwerk' op te bouwen met de definities van nieuwe begrippen, grootheden,... Er zijn twee mogelijkheden:

  1. De definities worden opgenomen in een tabel met 2 kolommen. In de eerste komt het nieuwe begrip, in de tweede de uitleg of omschrijving van het nieuwe begrip en het niveau van de pagina waarop de definitie voorkomt.
  2. We maken een lijst van links met de nieuw gedefinieerde termen of andere termen die verwijzen naar popups. Het nadeel is dan dat die lijst niet kan afgeprint worden. Toch opteren we voor de laatste mogelijkheid met het oog op uitbreiding voor de gids. Een tabel kan niet dynamisch gemaakt worden, met de popups zou het echter mogelijk kunnen zijn om een dynamische lijst, afhankelijk van de doelgroep te construeren.
illustraties

Een van de vele belangrijke principes bij het lesgeven is het aanschouwelijkheidsprincipe. Dit principe kan het best omschreven worden met het spreekwoord "één beeld zegt meer dan duizend woorden". Hoewel we ons bij illustraties uiteraard niet tot beelden mogen beperken. Zeker bij onderwijs in de akoestiek is het van fundamenteel belang om ook auditieve illustraties te gebruiken bij het lesgeven. Bij gebrek aan dergelijke illustraties is het voor de student soms gewoon onmogelijk om een diep doorzicht in de  materie te krijgen, omdat woorden vaak te kort schieten om de waarnemingen exact te beschrijven. Het is dus noodzakelijk om hier optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die I.T. creëert, om op die manier de meerwaarde van leermateriaal op internet of CD-rom ten opzichte van gedrukt leermateriaal ten overvloede te bevestigen. In dit verband moet wel telkens de bedenking gemaakt worden of er een aparte pagina met audiovisuele illustraties gemaakt moet worden of, of het niet nuttiger  is de illustraties te integreren in de tekst. Ook technische aspecten, zoals de snelheid van opladen, kunnen die keuze beïnvloeden. We willen nog opmerken dat illustraties optimaal gekozen moeten zijn om het besproken principe te verduidelijken, ze hoeven niet uit de praktijk te komen, maar kunnen ook synthetisch samengesteld zijn. Dit in tegenstelling met voorbeelden en toepassingen.

voorbeelden en toepassingen

Dat het geleerde met voorbeelden uit de praktijk geïllustreerd moet worden spreekt natuurlijk vanzelf. Dit kunnen eventueel dezelfde voorbeelden zijn als uit de instap, maar terwijl de voorbeelden daar louter beschrijvend waren, kunnen die hier verder uitgewerkt worden. Hier kan dieper ingegaan worden op de achtergronden van de voorbeelden, het verband met de theorie... Het spreekt vanzelf dat deze voorbeelden van groot belang zijn in verband met het motivatieprincipe.

experimenteerruimte

In deze pagina's ligt de nadruk op de interactiviteit. Hier kan de student zelf iets uitproberen, zelf experimenteren. Wellicht wordt dit het best ingevuld met java-applets waarin de student parameters kan wijzigen om zo hun effect te bestuderen. Op die manier is het mogelijk om de student zelf iets te laten ontdekken, in plaats van het hem gewoon te moeten voorschotelen zodat hij het geleerde veel langer en grondiger onthoudt. Vermoedelijk zal voor veel studenten het nut van een bepaalde berekeningen pas hier echt duidelijk worden. Volg deze link voor een voorbeeld van zo'n experimenteerruimte.

zelftoets

Hier krijgt de student de kans om zichzelf te evalueren. Bij een evaluatie gaat men na in hoeverre de vooropgestelde doelstellingen bereikt zijn. Vermits het de bedoeling is dat het leermateriaal uit de thematische eenheid door verschillende doelgroepen met verschillende doelstellingen gebruikt kan worden, zal ook hier een zekere opsplitsing zich opdringen. De meest voor de hand liggende structuur is natuurlijk om op te splitsen volgens de drie niveau's van diepgang, maar misschien zal deze opsplitsing niet altijd voldoende zijn. Als deze opsplitsing niet haalbaar is kan er ook op de volgende manier gewerkt worden. Een zelftoets per pagina (alleen indien dat nuttig is natuurlijk) en globalere zelftoetsen die meerdere pagina's beslaan. Mogelijkheden om de zelftoets concreet in te vullen zijn: oefeningen of vragen waarvan het antwoord in een popup verborgen zit, multiplechoice tests die met een javascript (zie o.a. http://www.javascripts.com) kunnen gerealiseerd worden, studeeropdrachten (b.v.: maak een schematisch overzicht van wat je leerde) ...

studeerrichtlijnen

Het kan ook nuttig zijn om de student duidelijk te maken hoe hij bepaalde stukken leerstof kan verwerken, inoefenen, instuderen. In de linkerkolom kan ook een icoon voorzien worden die verwijst naar een studeeraanwijzing bij een bepaald stuk.

 

 

Problemen en vragen over deze WWW-pagina's? Mail naar [Pieter.Vandaele@intec.ugent.be]