| |
Studiedag Onderwijsgerichte projecten voor onderzoek ontwikkeling en implementatie
(24/9/98)
Er is een breed spectrum van onderwijskundige initiatieven die gesteund worden door de
Academische Overheid van de KULeuven. De uitnodiging gaf hiervan reeds een overzicht.
Japanse taal, Geschiedenis, Franse taal, Godsdienstonderricht, Muzikale Opleiding, Laboratoia
Electrotechniek (http://www.esat.kuleuven.be/elen/elen.html)
, Examentechnieken, Monitoraat Leeromgeving, Leraren Opleiding en
kandidatuur onderwijs Scheikunde en Natuurkunde, Statistiek, Waarnemingspsychologie
(http://www.avd.kuleuven.be/cdvision/)
kwamen aan bod. De vet gedrukte projecten sluiten het dichtst aan
bij onze problemen:
 | Er wordt veel gewerkt met FRONTPAGE, JAVA Applets,.. analoog als voor ons akoestisch
project. |
 | Structureren van leeromgeving: er wordt hier verwezen naar het Europees project ARIADNE
A structured network for remote authoring and teaching (http://ariadne.unil.ch/).
Voor het overige wordt gewerkt met boomstructuren (http://www.avd.kuleuven.be/cdvision/page03-2.htm). |
 | Maar interessante ontwikkelingen voor de communicatie docent/student/monitoraat
zijn aan gang: Internet en WWW als medium voor aanvullend materiaal, voorbeelden,
simulaties,.... Ontwikkeld in Hyperwave. (ref. Olivié, Informatica, FTW, (http://bacon.cs.kuleuven.be/MultiMedia)). |
 | Er is zeker een trend te merken om met Cd-rom te werken, de specialisten ergeren zich
hieraan: de producten zijn te specifiek en gedoemd om te sneuvelen omdat zij maar op één
platform zullen werken: werken aan 're-usable' software is hun boodschap: JAVA is de goede
keuze. Maar het Cd-rom product biedt dan weer voor velen het praktische voordeel van
onafhankelijkheid van het net.
|
Gerrit Vermeir
|