verslag studiedag Leuven

Vorige Home Hoger Volgende

 

Studiedag Onderwijsgerichte projecten voor onderzoek ontwikkeling en implementatie (24/9/98)

Er is een breed spectrum van onderwijskundige initiatieven die gesteund worden door de Academische Overheid van de KULeuven. De uitnodiging gaf hiervan reeds een overzicht. Japanse taal, Geschiedenis, Franse taal, Godsdienstonderricht, Muzikale Opleiding, Laboratoia Electrotechniek  (http://www.esat.kuleuven.be/elen/elen.html) , Examentechnieken, Monitoraat Leeromgeving, Leraren Opleiding en kandidatuur onderwijs Scheikunde en Natuurkunde, Statistiek, Waarnemingspsychologie (http://www.avd.kuleuven.be/cdvision/)   kwamen aan bod. De vet gedrukte projecten sluiten het dichtst aan bij onze problemen:

Er wordt veel gewerkt met FRONTPAGE, JAVA Applets,.. analoog als voor ons akoestisch project.
Structureren van leeromgeving: er wordt hier verwezen naar het Europees project ARIADNE A structured network for remote authoring and teaching (http://ariadne.unil.ch/). Voor het overige wordt gewerkt met boomstructuren (http://www.avd.kuleuven.be/cdvision/page03-2.htm).
Maar interessante ontwikkelingen voor de communicatie  docent/student/monitoraat zijn aan gang: Internet en WWW als medium voor aanvullend materiaal, voorbeelden, simulaties,.... Ontwikkeld in Hyperwave. (ref. Olivié, Informatica, FTW, (http://bacon.cs.kuleuven.be/MultiMedia)).
Er is zeker een trend te merken om met Cd-rom te werken, de specialisten ergeren zich hieraan: de producten zijn te specifiek en gedoemd om te sneuvelen omdat zij maar op één platform zullen werken: werken aan 're-usable' software is hun boodschap: JAVA is de goede keuze. Maar het Cd-rom product biedt dan weer voor velen het praktische voordeel van onafhankelijkheid van het net.

Gerrit Vermeir

 

Problemen en vragen over deze WWW-pagina's? Mail naar [Pieter.Vandaele@intec.ugent.be]