verslag vergadering 9/9/99

Vorige Home Hoger Volgende

 

 


ABAV dag 24 november 1999

programma

14u00-14u10: introduction (D. Botteldooren)
14u10-14u50: ICT in building acoustics, a Japanese experience (K. Fujimoto)
14u50-15u05: Een wetenschapsmuseum met gids (P. Vandaele)
15u05-15u20: koffiepauze
15u20-15-40: ICT in akoestiekonderwijs: geluidsparameters (M. Van Overmeire,  G. Bladt)
15u40-16u00: ICT in akoestiekonderwijs: bouwakoestiek (G. Vermeir, V. Meerbergen)
16u00-16u20: ICT in akoestiekonderwijs: omgevingslawaai (D. Botteldooren)
16u20-17u00: onderwijs in akoestiek: vraag en aanbod

en verder...

op de uitnodigingen komt een kort inleidend tekstje en het internetadres van het wetenschapsmuseum

introductie van de leeromgevingen in de lessen

VUB: 1ste semester: een postgraduaatscursus. De studenten bekijken eerst op zelfstandige basis de topic over Vlarem, dit wordt in de lessen uitvoerig interactief besproken.
KaHo: 2de semester: introductie van het stuk Vlarem (de studenten worden ook bevraagd naar hun reacties)
KU Leuven: 1ste semester: introductie in de oefenzittingen (bouwkunde en architectuur)
RUG: 1 semester: de nieuwe leeromgevingen worden in de cursus 'geluidshinder' geintroduceerd. De bedoeling is de papieren cursus en de internet en CD-ROM versie helemaal op elkaar af te stemmen. De eerste les zal bestaan uit een algemene inleiding. De andere lessen vertrekken vanuit 3 gevallenstudies. (analyse en evaluatie van een bestaande situatie - analyse en evaluatie van een geplande situatie - sanering) en worden ondersteund met powerpoint presentaties, opgebouwd met materiaal uit het wetenschapsmuseum.

evaluatie

Enkele opvallende zaken uit de reeds uitgevoerde enquêtes. De studenten appreciëren vooral applets, zelftestjes, interactieve zaken,... De vrees dat de afbakening van de cursus minder duidelijk zal worden, zat er bij de studenten diep in.

Om bij de komende evaluaties ook rekening te kunnen houden met de vooringenomenheid van de studenten tov ICT in het onderwijs, zullen we in de eerste lessen van iedere cursus waar de nieuwe leeromgevingen  geïntroduceerd worden enquêtes uitvoeren die daar een zicht op zullen geven. Anderzijds zullen we ook een vrijwilligersgroepen van studenten oprichten die zich ertoe verbinden om regelmatig het wetenschapsmuseum en de online cursus te bezoeken, er eventueel een logboek van bijhouden, en twee à drie keer samenkomen met ons om feedback te geven.

gebruikersgroep

We richten een gebruikersgroep van docenten en andere mogelijke gebruikers van het materiaal uit het wetenschapsmuseum. We zoeken mensen die ervaring hebben in (akoestiek)onderwijs en die graag het door ons ontwikkelde materiaal zouden gebruiken. In tegenprestatie vragen we feedback en evaluatie.

actiepunten

enquêteformulier voor de eerste les maken (Pieter) en vrijwilligersgroepen oprichten onder de studenten (docenten)
coördinaten van mensen voor de gebruikersgroep doorspelen aan Pieter
reviews doorspelen aan de auteurs en Pieter
 

Problemen en vragen over deze WWW-pagina's? Mail naar [Pieter.Vandaele@intec.ugent.be]