verslag vergadering 15/1/99

Vorige Home Hoger Volgende

 

1. Didactische evaluatie

Els Van Zele zal een didactische evaluatie coördineren van enkele reeds uitgewerkte onderdelen. Deze stukken zullen in practica of workshops gebruikt worden en door middel van vragenlijsten in te vullen door de studenten, zal gepeild worden naar hun inzicht in de materie, in welke mate dit verschilt van het inzicht opgedaan tijdens een 'klassiek practicum', naar hun ervaring van de nieuwe media, hun eventuele kritiek, ... Raoul zal stukken uit "luidheid" gebruiken, Dick stukken uit "zaalakoestiek" en eventueel ook uit "Helmholtz resonatoren".

2. Nieuw uitgewerkte topics
Dick en Guy reviewen de nieuwe pagina's van de KULeuven ( http://venus.kulnet.ac.be/bwf/onderwijs )
Gerrit en Guy reviewen de topic "audio, pc en internet" ( http://vlab.kahosl.be/ )
Dick reviewt de pagina's van de VUB ( http://wwwtw.vub.ac.be/werk/geluiddruk/index.htm )
Gerrit reviewt "karakterisatie van fluctuerende geluiden" ( http://educinno.intec.ugent.be/oiproject2/ )
3. Gids

Intec onderzoekt verder in hoeverre een koppeling met een database mogelijk is. Voordelen zijn dat er informatie over de student kan bijgehouden worden: de student kan b.v. zien welke pagina's hij al bestudeerd heeft. Een nadeel is echter dat het dan niet mogelijk is alles op een CD-rom te zetten en off-line te werken: de student moet thuis een internet-aansluiting hebben om met de gids te kunnen werken.

Ondertussen wordt er verder gewerkt aan de gids. Er wordt geprobeerd om volgende faciliteiten in te bouwen:

een knop om de inhoudstafel naar Word of Excel te exporteren. Daar kan de student opmerkingen bijhouden over de bestudeerde pagina's.
een knop om een newsgroup, faq, examenvragen,... op te roepen.

Ook wordt er verder "gebrainstormt" over hoe we best aanverwante onderwerpen bij een pagina kunnen opnemen.

De html pagina's die in de gids zullen getoond worden, zullen afkomstig zijn uit een kopie-web van de verschillende "webben" die opgenomen zijn in het wetenschapsmuseum. Het voordeel van deze aanpak is dat de shared borders in het kopie-web heel gemakkelijk afgezet kunnen worden, zodat de banner en de navigatieknoppen, automatisch verdwijnen en de student moeilijker het door de docent opgestelde leerpad zal kunnen verlaten. Dit kopie-web wordt terwijl de cursus gegeven wordt niet verandert om de ene student niet te bevoordelen ten opzichte van de andere, als de cursus afgewerkt is kan er wel een update gebeuren.

4. Java applets

Java applets worden best niet in de pagina opgenomen, maar in een popup ondergebracht, zodat die niet telkens opgeladen moeten worden.

5. Actiepunten
Dick en Raoul spreken af met Els om de didactische evaluatie in hun lessen concreet in te vullen.
De nieuwe topics reviewen
Willen de reviewers die dat tot nu toe nog niet deden, hun opmerkingen aan de auteur en aan Pieter doorspelen?
Pieter probeert om de javascript code voor popups aan te passen, zodat de grootte van de popup als parameter kan meegegeven worden.
Verdere bedenkingen, tips voor de gids kunnen nog altijd meegedeeld worden aan Pieter
 

Problemen en vragen over deze WWW-pagina's? Mail naar [Pieter.Vandaele@intec.ugent.be]