verslag vergadering 6/11/98

Vorige Home Hoger Volgende

 

1.  Opvolging van de reviews

de reviews moeten -indien dat nog niet gebeurd is- doorgestuurd worden naar de auteur en naar Pieter Vandaele

2.  Specificatie gids

Dick en Pieter hebben de mogelijkheden van Mercator voor implementatie van "de gids" opnieuw bekeken op basis van de gewenste functionaliteit. De bevindingen waren dat Mercator te weinig mogelijkheden bied qua lay-out, audio-visuele ondersteuning, HTML onvoldoende ondersteunt en in het bijzonder experimenteeromgevingen (niet te vergelijken met Java). Didactische ondersteuning daarentegen is goed uitgebouwd, en zou grotendeels tegemoet kunnen komen aan de gezochte functionaliteit van "de gids". Er zijn bij de meeste stukken basisstof begeleidingscomponenten (voorbeelden, studeeropdrachten, opdrachten,...) Het is steeds duidelijk waar je zit in de cursus, hoewel we in dit verband ook problemen opmerkten met links die naar een stukken verwijzen die niet in de cursus opgenomen zijn voor de doelgroep waar je mee bezig bent. Mercator brengt de student ook telkens terug naar de plaats waar hij gestopt was (history)

Conclusie: we proberen de goede zaken van Mercator over te nemen, na te bootsen met andere software. De iconen in de linkerkolom komen sterk overeen met de begeleidingscomponenten van Mercator.

Het is mogelijk om gegevens uit Excel of Access te koppelen aan Frontpage. Dit kan eventueel gebruikt worden om de history bij te houden. Siska zoekt dit verder uit.

Uit onderzoek is gebleken dat de aanduiding van de functionaliteit van stukken uit de cursus heel bevorderlijk is voor het studeren. Dus aanduidingen als: definitie, toelichting, verklaring, voorbeeld,... zijn heel belangrijk. Dit kan opgevangen worden met iconen en/of in de tekst.

Bedenkingen rond de gids moeten zo spoedig mogelijk doorgestuurd worden naar Pieter. INTEC zal dan een voorstel formuleren waar dan verder kan aan gesleuteld worden.

3.  Labografieken

De afspraken die gemaakt werden in verband met labografieken zijn opgenomen in het draaiboek.

4.  Topics
KULeuven
Basisconcepten akoestiek: eigenmodes, lopende golven, ...
Zaalakoestiek, geluid in afgesloten ruimtes
numerieke akoestiek - niet golf (SEA, stralentrek)
geluidisolatie: geluidsverzwakkingsindex en bruto siolatie: meten, verklaren (o.a. coincidentie) zowel voor topassingen in bouw als in voetuigen.
geluiduitstraling: verklaren
geluidabsorptie: meten, verklaren (Helmholtz, zie RUG)
VUB
dB, impedantie, ... , definities + rekenvoorbeeldjes + audio, basisgrootheden akoestiek
geluidwaarneming en psychoakoestiek: maskeren, binauraal horen en HRTF
karakterisatie geluidbron: geluidvermogen, directiviteit (vectorintensiteitsmeting en meting in vrij veld)
lawaaibeheersing in de industrie: mogelijke basis: slides NNI, praktijkvoorbeelden (o.a. omkasting, aktieve geluidscontrole, schermen, ontdreuning, maar ook maatregelen aan de bron: plaatsing ventilatoren, schuine vertanding tandwielkast, afstraling machineonderdelen, geluiddempers op buizen)
geluidkwaliteit
RUG
Helmholtz resonatoren
Omgevingslawaai en Vlarem met java-applet
lawaai op de werkplaats + gehoorbeschadiging + bescherming en veiligheid
Leq, LN, metrieken lange termijn
effect van geluid op de mens
numerieke akoestiek - golf: inleiding + praktische uitwerking door LMS of andere ontwikkelaar proberen te organiseren
antigeluid - actieve geluidcontrole
KaHo
audioformaten, pc, kaarten, compressie
audiotechnieken : stereo, Dolby, etc.
signaalanalyse : fft, octaafbanden, wavelet, e.a.
5. Allerlei
het verslag van de eerste fase is opgenomen in de projectpagina's
we zoeken een goedkope manier om aan mooie tekeningen, iconen te komen. Iedereen spreekt grafici aan, indien hij die kent.
de didactische afspraken zijn verder uitgewerkt, gelieve deze te bekijken en te becommentariëren.
in de tweede fase worden reeds uitgewerkte stukken geïncorporeerd in de lessen, zodat ze kunnen uitgetest worden en didactisch geëvalueerd.
6. Actiepunten
bedenkingen rond de gids zo spoedig mogelijk doorsturen naar Pieter
Siska onderzoekt de mogelijkheid om Access-databanken te koppelen aan Frontpage
de didactische afspraken bekijken en commentaar doorsturen naar Pieter
De lesgevers gaan na welke stukken zij dit jaar reeds kunnen introduceren in hun lessen. Deze worden aan Pieter meegedeeld die alles samenbrengt en doorspeelt aan Els Van Zele die een didactische evaluatie zal organiseren.
 

Problemen en vragen over deze WWW-pagina's? Mail naar [Pieter.Vandaele@intec.ugent.be]